ECON -Economy, ecology, construction
ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Εναλλακτική επιλογή διασύνδεσης αν ναυαγήσει ο EuroAsia

18-10-2019

Τις τελευταίες ημέρες ζήσαμε έντονα τη συζήτηση σε ότι αφορά το υποβρύχιο ηλεκτρικό καλώδιο υπερυψηλής τάσης 400kV μαζί με τον απαραίτητο εξοπλισμό που αποσκοπεί στην ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ - Κύπρου – Ελλάδας, γνωστό ως EuroAsia Interconnector. Η ηλεκτρική διασύνδεση των τριών χωρών έχει χαρακτηριστεί ως έργο κοινού ενδιαφέροντος (ΕΚΕ). Ωστόσο, η Ελλάδα στο τέλος διαφοροποίησε τη θέση της, παρά το γεγονός ότι καταβλήθηκε προσπάθεια για να υλοποιηθεί ως ενιαίο έργο.

Η Ελλάδα πρόταξε τεχνικά θέματα όπως την αμεσότητας της υποθαλάσσιας διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική που θεωρείται εθνικής σημασίας και τη συμβατότητα της τεχνολογίας.

Μήπως όμως υπάρχουν και άλλοι λόγοι που διαφοροποίησε τη θέση της; Μήπως η αναμενόμενη διασύνδεση θα δημιουργήσει νέες συνθήκες στην αγορά ηλεκτρισμού στην Ελλάδα που ενδεχομένως να επηρεάζονται συμφέροντα παραγωγών ενέργειας της χώρας; Μήπως θα πρέπει πλέον το όλο θέμα να το εξεταστεί και υπό αυτή την οπτική γωνία και να τεθεί πλέον ανοικτά στην Κομισιόν ζήτημα ανταγωνισμού το οποίο προκύπτει από τα καρτέλ ενέργειας της Ελλάδας;

Η Ελλάδα λοιπόν ίσως διαφοροποίησε τη θέση της, όχι μόνο για τεχνικούς λόγους, αλλά και οικονομικούς αφού η όλη σύνδεση θα δώσει τη δυνατότητα στο Ισραήλ να εξάγει φυσικό αέριο με ηλεκτρισμό κάτι που θα σημαίνει και καλύτερες τιμές στην παραγωγή ρεύματος, που θα επηρέαζαν επιχειρηματικά συμφέροντα παικτών ενέργειας στην Ελλάδα.

Προσωπικά συμφέροντα, λοιπόν, των παραγωγών ενέργειας της Ελλάδας βραχυκύκλωσαν το πολιτικό σύστημα, είτε πρωθυπουργός είναι ο Τσίπρας είτε είναι ο Μητσοτάκης και για να μην χάσουν μερίδιο αγοράς από την πίττα παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος, πέτυχαν τα ιδιωτικά τους συμφέροντα να τεθούν πάνω από το εθνικό θέμα, Κύπρου – Ελλάδας. Άλλωστε σε αντίθεση με την Κύπρο που το παιχνίδι κάνει ακόμα η ΑΗΚ, στην Ελλάδα το παιχνίδι το κάνουν ιδιωτικά ισχυρά επιχειρηματικά συμφέροντα που καταφέρνουν να ελέγχουν κόμματα, αλλά και κυβερνήσεις.

Σε μια προσπάθεια να επιτευχθούν οι περιβαλλοντικοί στόχοι και δεδομένου ότι οι μονάδες παραγωγής της Κρήτης προβλέπεται να κλείσουν το 2022, η Ελλάδα είχε επιλογή να συνδέσει την Κρήτη είτε με φυσικό αέριο, είτε με ηλεκτρικό καλώδιο, πράγμα που υπερίσχυσε τελικά. Αργότερα όμως τέθηκε και το θέμα του εξοπλισμού όπου οι εμπλεκόμενοι φορείς στην Ελλάδα επιθυμούν τεχνικές λύσεις προερχόμενες από την Κίνα, θέση την οποία ωστόσο δεν επικροτεί το Ισραήλ. Και αυτό γιατί ο εξοπλισμός θα πρέπει να είναι ο ίδιος που θα συνδέει την Ελλάδα με το EuroAsia. Επομένως, η διασύνδεση Αττικής – Κρήτης που θα χρησιμοποιηθεί άμεσα θα γίνει με τον κινέζικο εξοπλισμό, και για να είναι συμβατά τα δύο συστήματα θα πρέπει να υπάρχει μια εξισορρόπηση τάξης- μεγέθους που θα στοιχίσει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για τα επιπλέον έργα που απαιτούνται.

Η απόφαση να μην αποδεχθεί η Ελλάδα το τμήμα Κρήτη – Αττική ως μέρος του ηλεκτρικού αγωγού EuroAsia, μπορεί να μην ικανοποιεί τον φορέα υλοποίησης του έργου, παρόλα αυτά προχωρά τις διεργασίες για κατασκευή και λειτουργία των τμημάτων Ισραήλ - Κύπρου και Κύπρου - Κρήτης με την στήριξη σε οικονομικό, τεχνικό και πολιτικό επίπεδο από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Σημειώνεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 18/6/2019 διαμόρφωσε συστάσεις όσον αφορά το θέμα του ειδικού σχεδίου για το κλίμα και την ενέργεια της Κύπρου για την περίοδο 20212 -2030. Μεταξύ άλλων σημείωσε τα ακόλουθα: Να εντείνει τις υφιστάμενες ρυθμίσεις περιφερειακής συνεργασίας με τη γειτονική Ελλάδα, καθώς και με άλλα κράτη μέλη, μεταξύ άλλων στις διαστάσεις της εσωτερικής αγοράς, της ενεργειακής ασφάλειας και της έρευνας, καινοτομίας και ανταγωνιστικότητας. Να ενισχύσει τα συνεργασία με τα κράτη μέλη και τις νησιωτικές περιφέρειες που αντιμετωπίζουν παρόμοιες γεωγραφικές, κλιματικές και σχετικές με τις υποδομές προκλήσεις και ευκαιρίες κατά την ενεργειακή τους μετάβαση, ενδεχομένως στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Καθαρή ενέργεια για τα νησιά της ΕΕ».

Από τη στιγμή που η Κύπρος εξάντλησε όλα τα περιθώρια για περιφερειακή συνεργασία με την Ελλάδα σε ότι αφορά το Euroasia χωρίς να πετύχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα θα πρέπει να εξεταστεί και η δεύτερη πτυχή της εισήγησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για διασύνδεση της Κύπρου με την Κρήτη αξιοποιώντας το εργαλείο για τα νησιώτικα. Εξάλλου σε αυτή την κατεύθυνση ήταν και οι πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Περιβάλλοντος της Ελλάδας Κώστα Χατζηδάκη, για ηλεκτρική διασύνδεση της Κύπρου με την Κρήτη προκειμένου να αρθεί η ηλεκτρική απομόνωση της Κύπρου.

Πηγή:energypress.gr

Εγγραφή Είσοδος
Υπενθύμηση κωδικού
Εγγραφή Είσοδος
Θα σας αποσταλεί μήνυμα στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την ενεργοποίηση της εγγραφής.
Εγγραφή Είσοδος
Έγγραφή