ECON -Economy, ecology, construction
ΕΝΕΡΓΕΙΑ

ΕΣΜΥΕ: Χρειάζεται κατά προτεραιότητα αξιολόγηση των αιτήσεων των ΜΥΗΕ - Οι απόψεις του συνδέσμου για την αδειοδότηση

30-09-2019

Τις απόψεις του υπέβαλε ο Ελληνικός Σύνδεσμος Μικρών Υδροηλεκτρικών Έργων (ΕΣΜΥΕ) για την Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί του κειμένου των Βασικών αρχών απλοποίησης των διαδικασιών χορήγησης άδειας παραγωγής από ΑΠΕ.

Όπως ανέφερε ο ΕΣΜΥΗΕ σε σχετική του επιστολή προς τη ΡΑΕ:

Αξιότιμοι Κύριοι,

Καταρχήν θα θέλαμε να χαιρετίσουμε την πρωτοβουλία της ΡΑΕ για την απλοποίηση των διαδικασιών χορήγησης των άδειας παραγωγής έργων ΑΠΕ, η οποία αποτελεί το πρώτο στάδιο μιας μακρόχρονης, επίπονης, και επώδυνης διαδικασίας.

Ο ΕΣΜΥΕ, με την υπ’ αριθ. πρωτ. ΕΣΜΥΕ‐179/03.09.2019 επιστολή του προς τη ΡΑΕ, κατέθεσε ήδη τις προτάσεις του για την βελτιστοποίηση της διαδικασίας χορήγησης και τροποποίησης αδειών παραγωγής Μικρών Υδροηλεκτρικών Έργων (ΜΥΗΕ), βασικός κορμός εφαρμογής των οποίων είναι η δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας, όπου η αξιολόγηση θα είναι αποτέλεσμα αυτοματοποιημένης, τυποποιημένης και αντικειμενικής επεξεργασίας, που θα ολοκληρώνεται σε αποκλειστική προθεσμία, μειώνοντας το συνολικό χρονικό διάστημα της έκδοσης ή τροποποίησης της άδειας παραγωγής ενός έργου.

Στο παρόν κείμενο παρατίθενται συμπληρωματικά σχόλια και παρατηρήσεις επί των αντίστοιχων σημείων του κειμένου βασικών αρχών που τέθηκε σε διαβούλευση.

Σημείο Α.1. Απλούστευση κριτηρίων χορήγησης αδειών παραγωγής

Σημείο Α.1.1. & Α.1.2. Κατάργηση των κριτηρίων (γ)- ασφάλεια εγκαταστάσεων και (δ)- ενεργειακή αποδοτικότητα και για την τεχνολογία των ΜΥΗΕ με δεδομένο ότι σχετικά με θέματα δικτύου ισχύουν τα ίδια ακριβώς με τις τεχνολογίες των Αιολικών και των Φωτοβολταϊκών, για δε την ενεργειακή αποδοτικότητα ισχύει η ίδια αρχή, δηλαδή ότι την ευθύνη και τον κίνδυνο μη υλοποίησης του έργου θα πρέπει να αναλαμβάνεται από τους μελετητές που υπογράφουν τις μελέτες και τους επενδυτές που αναπτύσσουν τα έργα, οι οποίοι θα έχουν και την ευθύνη της βιωσιμότητας των επενδύσεων.

Για περισσότερη ανάλυση παραπέμπουμε και στο σημείο Α.3.6. της από 03.09.2019 επιστολής μας.

Σημείο Α.1.3. Κατάργηση του κριτηρίου (ε)-ωριμότητα του έργου και για την τεχνολογία των ΜΥΗΕ με δεδομένο ότι ισχύει και για τα ΜΥΗΕ ακριβώς το ίδιο όπως και για τις τεχνολογίες των Αιολικών και των Φωτοβολταϊκών (δημόσια διαβούλευση στα πλαίσια της ΑΕΠΟ) και περαιτέρω ότι στην ουσία καμία ουσιαστική έγκριση και γνωμοδότηση δεν μπορεί να ληφθεί πριν την έκδοση της άδειας παραγωγής.

Σημείο Α.1.4.-Α.1.5. Κατάργηση του κριτηρίου (ζ) συνολικά και κατά το μέρος που αφορά στην αξιολόγηση της επιστημονικής και τεχνικής επάρκεια του αιτούντος και ως προς την οικονομική 

επάρκεια για την υλοποίηση του έργου και για την τεχνολογία των ΜΥΗΕ με δεδομένο ότι ισχύει και για τα ΜΥΗΕ ακριβώς το ίδιο όπως και για τις τεχνολογίες των Αιολικών και των Φωτοβολταϊκών. Για τα ΜΥΗΕ ειδικότερα, ο συντριπτικά μεγαλύτερος χρόνος αδειοδότησης που συνεπάγεται την πάροδο μεγάλου χρονικού διαστήματος από τη στιγμή της λήψης της άδειας παραγωγής έως τη στιγμή της υλοποίησης, ενισχύει την αναγκαιότητα κατάργησης του συγκεκριμένου κριτηρίου.

Η κάλυψη της οικονομικής επάρκειας μέσω εγγυητικής επιστολής δε θα πρέπει να εξεταστεί ως εναλλακτική, διότι συνεπάγεται σημαντικά επιπλέον κόστη στο διηνεκές για τον αιτούντα (πολύχρονο διάστημα αδειοδότησης).

Σημείο Α.1.6.-Α.1.7. Κατάργηση των κριτηρίων (η)- διασφάλιση παροχής υπηρεσιών κοινής ωφέλειας και (ι)- συμβατότητα του έργου με το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τις ΑΠΕ και για την τεχνολογία των ΜΥΗΕ, με δεδομένο ότι η σχετική τεκμηρίωση που παρατίθεται στο κείμενο ισχύει αντίστοιχα και για τα ΜΥΗΕ.Σημείο Α.2. Κρίσιμα κριτήρια χορήγησης αδειών παραγωγής

Συμφωνούμε με τα κριτήρια 1,2,3, 5 που θα πρέπει να εξακολουθήσουν να ελέγχονται από την ΡΑΕ για την χορήγηση της άδειας παραγωγής, τα οποία πρέπει να εφαρμόζονται αντίστοιχα και για τα ΜΥΗΕ.

Ειδικότερα για τα ΜΥΗΕ, ο σχεδιασμός του έργου θα πρέπει να ικανοποιεί τα βασικά κριτήρια χωροθέτησης των ΜΥΗΕ του Ειδικού Χωροταξικού πλαισίου για τις ΑΠΕ. Συγκεκριμένα ελέγχεται το έργο να μην είναι σε ζώνη αποκλεισμού, να ικανοποιεί το κριτήριο μήκους-ισχύος και το κριτήριο της φέρουσας ικανότητας (αποστάσεις από άλλα έργα).

Για περισσότερη ανάλυση παραπέμπουμε και στο σημείο Α.3. της από 03.09.2019 επιστολής μας («Α.3. Αξιολόγηση αίτησης. Χορήγηση αδείας κατόπιν πλήρωσης συγκεκριμένων κριτηρίων»).

Σημείο Α.3. Διάρκεια Ισχύος της Άδειας

Λαμβανομένης της ιδιαίτερα δυσκολότερης, πολυπλοκότερης, αυστηρότερης και χρονικά μεγαλύτερης διάρκειας διαδικασίας αδειοδότησης των ΜΥΗΕ, θεωρούμε ότι το χρονικό όριο ισχύος της άδειας παραγωγής για τα ΜΥΗΕ θα πρέπει να είναι κατ’ ελάχιστον 10 έτη. Στην περίπτωση κατά την οποία δε, δεν ληφθούν δραστικά μέτρα για την απλοποίηση και την σύντμηση του χρονικού διαστήματος ολοκλήρωσης της διαδικασίας αδειοδότησης, το παραπάνω χρονικό διάστημα θα πρέπει να ανέλθει στα 15 έτη, προστιθέμενων τυχόν καθυστερήσεων λόγω δικαστικών αποφάσεων.

Σημείο Β.1. Υποβολή αναγκαίων στοιχείων για τη χορήγηση της άδειας

Συμφωνούμε με την προτεινόμενη διαδικασία ηλεκτρονικής υποβολής, τυποποίησης και συστηματοποίησης καθώς και με τα προτεινόμενα κριτήρια 1,2,3,5,6,7 και 8.

Ως προς το κριτήριο 4, θεωρούμε ότι υποχρέωση κατάθεσης εγγυητικής επιστολής θα προσθέσει επιπλέον κόστη σε μια έτσι κι αλλιώς αβέβαιη και ήδη πολυέξοδη διαδικασία αδειοδότησης, τα οποία 

θα υφίστανται στο διηνεκές για τον αιτούντα και ως εκ τούτου δε θα πρέπει να εξεταστεί ως εναλλακτική.

Ως προς το κριτήριο 6, θεωρούμε ότι η τεχνική περιγραφή του έργου θα πρέπει να συνοδεύεται από αντίστοιχη ενεργειακή και υδρολογική μελέτη, σύμφωνα και με τα αναφερόμενα στο σημείο Α.2. της από 03.09.2019 επιστολής μας.

Σημείο Β.2. Απλούστευση της διαδικασίας τροποποίησης

Συμφωνούμε με την προτεινόμενη διαδικασία τροποποίησης στοιχείων της άδειας παραγωγής με ευθύνη του ίδιου του κατόχου της άδειας με απλή ηλεκτρονική καταχώρηση του στοιχείου που τροποποιείται. Συγκεκριμένα με απλή καταχώρηση των στοιχείων θα πρέπει να γίνονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις:

  1. Αλλαγή οποιουδήποτε τεχνικού χαρακτηριστικού του έργου (πχ τεχνικά χαρακτηριστικά του αγωγού ή του Η/Μ εξοπλισμού) χωρίς να υπάρχει αλλαγή της ισχύος του έργου.
  2. Μεταβολή της εταιρικήςμετοχικής σύνθεσης της αδειούχου εταιρείας.
  3. Μεταβολή της επωνυμίας της αδειούχου εταιρείας.
  4. Μεταβολή της νομικής μορφής της αδειούχου εταιρείας.
  5. Αλλαγή αντίκλητου άδειας.

Ειδικά για τα ΜΥΗΕ για την περίπτωση αλλαγής στη χωροθέτηση/ συντεταγμένες (υδροληψίας & σταθμού) σε σχέση με την αρχική χωροθέτηση της άδειας παραγωγής, ή μείωσης ή αύξησης ισχύος προτείνονται τα εξής:

α) Στην περίπτωση αλλαγής των συντεταγμένων της υδροληψίας ή και του σταθμού παραγωγής η οποία δημιουργεί μεταβολή έως και ±20% του συνολικού μήκους εκτροπής της αρχικής χωροθέτησης του έργου, τότε ελέγχονται μόνο τα κριτήρια 3, 4 και 5 (κριτήρια χωροταξικού και επικάλυψη με άλλη αίτηση ή άδεια) και η τροποποίηση γίνεται με Βεβαίωση της Γραμματείας της ΡΑΕ. Αν η αλλαγή χωροθέτησης είναι μεγαλύτερη του 20% του μήκους εκτροπής τότε η τροποποίηση γίνεται με απόφαση

της Ολομέλειας της ΡΑΕ.

β) Στην περίπτωση αύξησης ή μείωσης της ισχύος του έργου σε ποσοστό έως 20%, τότε ελέγχεται μόνο το κριτήριο 3(κριτήρια χωροθέτησης ΜΥΗΕ Ειδικού Χωροταξικού πλαισίου για τις ΑΠΕ) και η τροποποίηση γίνεται με Βεβαίωση της Γραμματείας της ΡΑΕ.

γ) Αν η αύξηση της ισχύος είναι μεγαλύτερη του 20% τότε υποβάλλεται και ελέγχεται και το κριτήριο

7.1 ή 7.2 κατά περίπτωση και η τροποποίηση γίνεται με απόφαση της Ολομέλειας της ΡΑΕ.

δ) Αν η μείωση της ισχύος του έργου είναι μεγαλύτερη του 20%, τότε ελέγχονται τα κριτήρια 3 (κριτήρια χωροθέτησης ΜΥΗΕ Ειδικού Χωροταξικού πλαισίου για τις ΑΠΕ) και 6 (Ενεργειακή αποδοτικότητα έργου) και η τροποποίηση γίνεται με Βεβαίωση της Γραμματείας της ΡΑΕ.

Σημείο Δ. ΛΟΙΠΑ ΣΗΜΕΙΑ - ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ

1. Υποβολή έργων εντός του ίδιου κύκλου που παρουσιάζουν εδαφική επικάλυψη.

Θεωρούμε ότι η προτεινόμενη ρύθμιση είναι ανεφάρμοστη για την τεχνολογία των ΜΥΗΕ, διότι η εδαφική επικάλυψη στην περίπτωση των ΜΥΗΕ είναι ταυτόχρονα και αδυναμία ταυτόχρονης αξιοποίησης της πρωτογενούς ενέργειας. Ως εκ τούτου, στην περίπτωση επικάλυψης έργων, είναι αδύνατο να γίνει διευθέτηση της επικάλυψης, π.χ. με τον διαχωρισμό του έργου, διότι δεν θα πληρούνται τα χωροταξικά κριτήρια. Η δε προτεινόμενη λύση απόρριψης και των δύο αιτήσεων θα δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα και καθυστερήσεις στην ήδη μειωμένη διείσδυση της τεχνολογίας των ΜΥΗΕ, ενώ παράλληλα μπορεί να λειτουργήσει και ως μέσο για την μη έκδοση αδειών (κατάθεση επικαλυπτόμενων αιτήσεων με σκοπό την απόρριψη όλων και την μη αξιοποίηση της συγκεκριμένης θέσης).

Θεωρούμε ότι στις εξαιρετικές περιπτώσεις όπου θα υπάρχει εδαφική επικάλυψη αιτήσεων θα πρέπει να ακολουθείτε η διαδικασία της συγκριτικής αξιολόγησης και συγκεκριμένα:

  • Αν οι αιτήσεις έχουν υποβληθεί εντός του ίδιου κύκλου υποβολής αιτήσεων θα ακολουθείται η διαδικασία συγκριτικής αξιολόγησης, η οποία πρέπει να λαμβάνει κυρίως υπόψη την αποδοτικότητα της επένδυσης και την μεγιστοποίηση της αξιοποίησης του διαθέσιμου πόρου.
  • Αν η θέση της νέας αίτησης συμπίπτει με θέση αίτησης που έχει υποβληθεί σε προγενέστερο κύκλο υποβολής θα παραμένει ανενεργή (όπως και σήμερα) μέχρι την ολοκλήρωση της αξιολόγησης της πρώτης χρονολογικά αίτησης. Με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και την έκδοση αδείας παραγωγής, θα απορρίπτονται όλες οι υπόλοιπες εκκρεμείς αιτήσεις για την ίδια θέση, ενώ σε απόρριψης της 1ης αίτησης θα ξεκινά η αξιολόγηση της επόμενης χρονολογικά αίτησης.
  • Αν η θέση του σταθμού συμπίπτει με ήδη εκδοθείσα άδεια παραγωγής. Στην περίπτωση που κατά την έναρξη της αξιολόγησης της αίτησης διαπιστωθεί ότι υπάρχει επικάλυψη με ισχύουσα άδεια παραγωγής, τότε η νέα αίτηση θα απορρίπτεται.

ΑΛΛΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ-ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΣΜΥΕ

  1. Θα πρέπει να υπάρχει ποσόστωση του ηλεκτρικού χώρου υπέρ των ΜΥΗΕ και απόδοση προτύπου ηλεκτρικού χώρου σε αυτά κατά την αδειοδότηση τους σε αρχικό στάδιο, λόγω της πολύ αργής αδειοδοτικής τους διαδικασίας (ξεχωριστή πρόβλεψη για τα ΜΥΗΕ στο δίκτυο, όπως πχ έγινε στην Πελοπόννησο).
  2. Θα πρέπει να υπάρχει πλήρης διαφάνεια ανά πάσα στιγμή του διαθέσιμου ηλεκτρικού χώρου ανά την επικράτεια, ώστε να είναι γνωστό σε κάθε επενδυτή η δυνατότητα σύνδεσης ενός αιτουμένου έργου στη ΡΑΕ και να αποφεύγεται η κατάθεση αιτήσεων για σημεία που τοπικά είναι δύσκολο να εκδοθούν όροι σύνδεσης, αποφορτίζοντας έτσι τη διαδικασία κατάθεσης αιτήσεων για άδεια παραγωγής.
  3. Θα πρέπει να τροποποιηθεί η σειρά αξιολόγησης των αιτήσεων. Δεδομένης της ιδιαιτερότητας των ΜΥΗΕ (μικρό πλήθος αιτήσεων, διαδικασία αξιολόγησης, αυξημένος χρόνος αδειοδότησης) θα πρέπει να διαφοροποιηθεί η σειρά αξιολόγησης των αιτήσεων έτσι ώστε να μειωθεί ο χρόνος που απαιτείται για την αξιολόγηση των αιτήσεων των ΜΥΗΕ, o οποίος ήδη επιβαρύνει σημαντικά χρονικά την όλη διαδικασία αδειοδότησης.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι σε κάθε κύκλο αιτήσεων, μόνο ένα πολύ μικρό ποσοστό (~3%) αφορά αιτήσεις ΜΥΗΕ, οι οποίες για να αξιολογηθούν περιμένουν μαζί με ένα τεράστιο πλήθος αιτήσεων άλλων τεχνολογιών και αιτήσεων που προκύπτουν από παροδικές περιπτώσεις ενδιαφέροντος επενδυτών ειδικών κατηγοριών (μικρών αιολικών, φωτοβολταϊκών).

Το γεγονός αυτό είναι τουλάχιστον άδικο για την συγκεκριμένη τεχνολογία (τα ΜΥΗΕ τα περιμένει έτσι κι αλλιώς μεγαλύτερος χρόνος περαιτέρω αδειοδότησης και αντιμετωπίζουν μειονεκτική θέση εξεύρεσης ηλεκτρικού χώρου στο δίκτυο), και δημιουργεί δυσμενέστερες συνθήκες για την υλοποίηση των συγκεκριμένων έργων.

Για το λόγο αυτό, προτείνεται η κατά προτεραιότητα αξιολόγηση των αιτήσεων των ΜΥΗΕ (ή και άλλων τεχνολογιών με μικρό πλήθος αιτήσεων) που υποβάλλονται σε κάθε κύκλο αιτήσεων, έναντι αιτήσεων τεχνολογιών για τις οποίες υποβάλλεται πολλαπλάσιος αριθμός αιτήσεων, ή έστω η κυκλική αξιολόγηση αιτήσεων διαφόρων κατηγοριών ασχέτως χρόνου υποβολής τους.

1. Θα πρέπει να καταργηθεί το τέλος διατήρησης Αδειών Παραγωγής. Σε αντίθετη περίπτωση να καταργηθεί το χρονικό όριο του ενός έτους για επανυποβολή αίτησης σε θέση που έχει παύση η ισχύς της άδειας παραγωγής λόγω μη καταβολής τέλους.

2. Το ελάχιστο όριο της ισχύος των έργων που θα εξαιρούνται από την υποχρέωση έκδοσης Άδειας Παραγωγής θα πρέπει να διαμορφωθεί στα 200 kW, ρύθμιση που θα συμβάλλει στην υλοποίηση μικρών και αποκεντρωμένων έργων, μειώνοντας το σημερινό απαγορευτικό κόστος ανάπτυξης, βοηθώντας στην μεγιστοποίηση της αξιοποίησης του διαθέσιμου δυναμικού και συμβάλλοντας στην δημιουργία πολλαπλών μικρών επενδυτικών σχεδίων περιφερειακής ανάπτυξης.

Το υφιστάμενο όριο απαλλαγής από άδεια παραγωγής των 50KW δεν έχει κάποια αξία όπως προκύπτει και από το επενδυτικό ενδιαφέρον, αφού το πάγιο κόστος ανάπτυξης ενός έργου (εταιρικό και αδειοδοτικό) κάνει οικονομικά ζημιογόνα την ανάπτυξη ενός έργου της τάξεως των 50KW και ως εκ τούτου δεν αξιοποιείται από τους επενδυτές.

Αναλυτικά οι προτάσεις μας έχει κατατεθεί με την από της από 03.09.2019 επιστολής μας.

Για την επίτευξη των παραπάνω μπορεί να υπάρξει ειδικό πρωτόκολλο για τα Αιολικά και τα ΦΒ και γενικό πρωτόκολλο για όλες τις άλλες κατηγορίες έργων, ώστε η δημοφιλία αυτών των 2 κατηγοριών ΑΠΕ να μην επιβαρύνει την αδειοδότηση όλων των άλλων ΑΠΕ.

Πηγή: energypress.gr

Εγγραφή Είσοδος
Υπενθύμηση κωδικού
Εγγραφή Είσοδος
Θα σας αποσταλεί μήνυμα στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την ενεργοποίηση της εγγραφής.
Εγγραφή Είσοδος
Έγγραφή